Afrička Kontinentalna sinodska skupština počela je u četvrtak 2. ožujka u Addis Abebi u Etiopiji, izvijestio je Vatican News.
Misno slavlje je predvodio, glavni izvjestitelj Sinode o sinodalnosti luksemburški nadbiskup kardinal Jean-Claude Hollerich. “Sinoda se ne vrti oko moći. Ne radi se o demokraciji. Riječ je o Duhu Svetome. Riječ je o Crkvi koja je otvorena svijetu. Poslana je cijelom čovječanstvu. To je Crkva koja zna moliti. To je Crkva usklađena s Duhom Svetim”, istaknuo je u propovijedi kardinal Hollerich.
Skupštinom koja traje do nedjelje 5. ožujka predsjeda kardinal Fridolin Ambongo, novoizabrani predsjednik Vijeća biskupskih konferencija Afrike i Madagaskara (SECAM). U radu sudjeluje i generalni tajnik Biskupske sinode kardinal Mario Grech.
Na zasjedanju se okupilo 206 izaslanika iz cijele Afrike. Među njima su devetorica kardinala, 29 biskupa i 41 prezbiter te osobe posvećena života i laici, uključujući žene, muškarce i mlade te predstavnike drugih religijskih zajednica.
Na početku zasjedanja, prvi potpredsjednik kontinentalne skupštine nadbiskup Lucio Muandula je, osvrćući se na susret etiopskog eunuha i Filipa (Dj 8, 6 – 8, 25 – 40), rekao da “razumjeti sinodski proces znači otvoriti srca Duhu Svetome koji nam govori, slušati jedni druge kako bismo bolje vršili poslanje Crkve. Zato je Filip tražio Duha Svetoga. U Africi vjerujemo da moramo putovati zajedno kao obitelj i slušati jedni druge. Papa Franjo nas je zato pozvao da zajedno putujemo na ovoj Sinodi o sinodalnosti, da proširimo srca.”
Metodologija
O značenju, metodologiji i praksi Sinode, savjetnik Generalnog tajništva Sinode, o. Giacomo Costa, SI, rekao je da duhovni razgovor uključuje tri koraka: preuzimanje riječi, stvaranje mjesta za drugoga i zajedničko građenje.
“Duhovni razgovor ne jamči rezultat, ali nudi način na koji se može zajednički putovati… Metoda nam pomaže osluškivati naš obostrani doprinos i tako se otvoriti Duhu Svetome koji nam nudi nove načine gledanja na evanđeosko poslanje… Metoda ne jamči ništa; ona je stav molitve, započeti molitvom i završiti molitvom”, kazao je o. Costa.
“Nije namjera protiviti se autoritetu Crkve, već spajati naša iskustava kao način sudjelovanja u sinodalnosti u procesu Sinode; to nije situacija u kojoj pobjeđuješ i gubiš”, objasnio je o. Costa.
Polazeći od proživljenog iskustva
Osvrćući se na učenike koji su se putovanjem u Emaus udaljili od zajednice, o. Costa je na temelju apostolske pobudnice pape Franje Christus vivit, ustvrdio da je Isus od učenika tražio da iznesu brige i poteškoće upravo polazeći od njihovog proživljenog iskustva. “Stoga je prvi korak biti u kontaktu sa stvarnošću koju živimo” i stvoriti okružje u kojem “svatko priča svoju priču i ono što mu se događa u nutrini, a da se to ne pretvori u raspravu već u razumijevanje individualnog iskustva”, istaknuo je o. Costa.
U drugom koraku sudionici su pozvani produbiti iskustvo. “Isus navodi učenike da tumače svoje iskustvo u kontekstu Pisama kako bi došli do srži svojih priča, kako bi razumjeli svoje priče na drugačiji način dok su im srca gorjela”, rekao je savjetnik tajništva Sinode.
“Ovo nas poziva da idemo dalje od onoga što je svatko rekao, da izbjegnemo inzistiranje na vlastitoj točki gledišta i prepoznamo govor o otajstvu vjere, kako u osobnom iskustvu tako i u iskustvu drugih. Stoga, ono što sam podijelio treba biti u skladu s onim što su drugi rekli, odatle proizlazi pitanje: ‚Što me se dojmilo dok sam slušao‘, tako da možemo prijeći s osobnog mišljenja na prepoznavanje onoga na što nas Duh Sveti poziva učiniti na temelju podijeljenih iskustava”, naglasio je o. Costa.
Dijeljenje iskustva
U trećem koraku, o. Costa je objasnio da su učenici bili ti “koji su odlučili vratiti se u zajednicu u Jeruzalem kako bi podijelili svoje iskustvo s uskrslim Kristom. I mi moramo susresti Isusa kako bismo skupili hrabrosti ući u noć i vratili se svojoj zajednici, preobraženi iskustvom susreta s uskrslim Isusom.”
“Ovo mora postati naše iskustvo, a to je svrha ove metode, tako da nas Isus učini sposobnima odabrati put kojim želimo ići”, rekao je okupljenim izaslanicima. Dodao je da su pozvani “odmaknuti se od svojeg ja, prema onome mi, od svoga razumijevanja prema našem razumijevanju; od zbrke do sklada poput Pedesetnice; a to je moguće slušanjem Duha Svetoga”.
“Tada, iz tog zajedničkog građenja, otvaramo put za povratak u naše konferencije i zajednice i razmjenu naših iskustava”, zaključio je o. Costa. (VN / IKA / D. P.)