Bartolomej, po Božjem milosrđu nadbiskup Konstantinopola – Novoga Rima i ekumenski patrijarh
Svoj Crkvi
milost, milosrđe i mir Spasitelja Krista rođena u Betlehemu
Braćo koncelebranti i blagoslovljena djeco,
Stigli smo do još jednog veličanstvenog blagdana Rođenja u tijelu Spasitelja našega Krista.
On nas je posjetio s visina, psalmima i hvalospjevima slavimo Njegovo svenebesko ime. Utjelovljenje predvječne Božje Riječi je ”kruna našeg spasenja”, ”vječna tajna” božansko-ljudskog zajedništva koje nadilazi svaki razum. Kako sveti Maksim Ispovjednik tako rječito kaže: ”kao Bog pun ljubavi, on je uistinu postao čovjekom preuzimajući bit čovjevštva, iako će način na koji je postao čovjekom uvijek ostati neizreciv – postao je čovjekom na način koji nadilazi ljudskost” (Maksim Ispovjednik ”O vrlini i zlu”, Stoljeće I, 12. PG [Patrologia Cursus Completus, Series Graeca] 90. 1184).
Božansko utjelovljenje, zajedno s očitovanjem istine o Bogu, također otkriva istinu i krajnje odredište čovjeka – naše pobožanstvenje po milosti. Sveti Nikola Kavasila teološkim riječima naviješta da je Krist ”prvi i jedini koji nam pokazuje pravog i savršenog čovjeka” (Nikola Kacasila, ”O životu u Kristu”, PG 150. 680-681). Od tada, svatko tko štuje Boga, mora poštovati i čovjeka, a tko potkopava čovjeka, obeščašćuje i Boga koji je preuzeo našu narav.
U Kristu, govoreći teološki o Bogu, govorimo ujedno i o čovjeku. Utjelovljena božanska ekonomija definitivno ukida sliku Boga kao tiranskog, kažnjavatelja i protivna čovjeku. Krist je posvuda, uvijek i u svemu nijekanje poricatelj poricanja čovjeka i branitelj ljudske slobode. Život Crkve, kao tijela koje preuzima utjelovljeni Sin i Riječ Božja (usp. Ivan Krizostom, ”Propovijed prije progonstva”, PG 52. 429), predstavlja, izražava i služi ovom svespasonosnom otajstvu božanskog čovještva.
S tim ”drugim oblikovanjem” čovjeka i obnovom svega stvorenog u Kristu, Crkva danas nudi dobro svjedočanstvo pred svakim razvojem koji prijeti svetosti ljudske osobe i integritetu stvorenja. Živi i propovijeda istinu o autentičnom duhovnom životu, kulturi ljubavi i solidarnosti.
Nudeći svjedočanstvo ”o nadi koja leži u nama” (1 Pt 3,15), Crkva ni na koji način ne smatra suvremenu civilizaciju još jednom grešnom Ninivom prizivajući na nju, poput Jone, božanski gnjev i njezinu propast, nego se bori za preobrazbu kulture u Kristu.
U našem vremenu trebamo pastoralnu imaginaciju, dijalog a ne argumentaciju, sudjelovanje a ne apstinenciju, specifična djela a ne apstraktnu teoriju, kreativnu recepciju a ne opće odbijanje. Sve to ne djeluje na uštrb naše duhovnosti i liturgijskog života, nego otkriva nepovredivo jedinstvo onoga što nazivamo ”vertikalnim” i ”horizontalnim” dimenzijama prisutnosti i svjedočanstva Crkve.
Vjernost tradiciji Crkve nije zarobljavanje u prošlosti, nego korištenje iskustva prošlosti na kreativan način za sadašnjost.
I u ovoj prošloj godini pandemija koronavirusa Covid-19 uznemirila je čovječanstvo. Odajemo slavu Bogu milosrđa, koji je osnažio stručnjake i znanstvenike da razviju učinkovita cjepiva i druge lijekove kako bi se suočili s ovom krizom, te potičemo sve vjernike koji se tek trebaju cijepiti da to učine, a sve da se pridržavaju zaštitnih mjera što su ih propisale zdravstvene vlasti. Znanost, u mjeri u kojoj djeluje kao službenica čovjeka, neprocjenjivi je Božji dar.
Moramo sa zahvalnošću prihvatiti ovaj dar i ne biti zavedeni neodgovornim glasovima neznalica i samoproglašenih predstavnika Božjih i ”duhovnih savjetnika” navodno autentične vjere, koji se žalosno obesmišljavaju nedostatkom ljubavi prema svojoj braći čija živote izlažu ozbiljnoj opasnosti.
Časna braćo i predraga djeco, s nepokolebljivim uvjerenjem da životom svakoga od nas i putovanjem cijelog čovječanstva upravlja Bog mudrosti i ljubavi, iščekujemo sretnu 2022., koja će, unatoč vanjskim čimbenicima i zbivanjima, za svakoga biti godina spasenja jer ju, kao i kroz povijest, vodi Krist koji voli čovječanstvo i brine se za sve, ”koji želi da se svi ljudi spase i dođu do spoznaje istine” (1 Tim 2,4).
Voljom Božjom, u nadolazećem Sveom i Velikom tjednu održat ćemo službu Blagoslova Svete Potvrde u našem časnom Centru. Smatramo jedinstvenim božanskim darom našoj skromnosti što ćemo se smatrati dostojnima predvoditi ovaj svečani i dirljivi obred po četvrti put u našoj skromnoj patrijarhalnoj službi. Slava Bogu za sve!
+ Bartolomej Konstatinopolski,
pred Bogom gorljivi molitelj za sve
(Prijevod: Jadranka Brnčić).